הדרבי האחר של צפון לונדון

למרות שיש 5 קבוצות לונדוניות בפרמייר ליג וכמעט כל שבוע מתקיים דרבי, המפגש היחידי כרגע שראוי לשם הדרבי של לונדון הוא בין ארסנל וטוטנהאם שצמודים אחד לשני בצפון העיר והוקמו על ידי אוכולסיות שונות. גם מבחינה מוסיקלית האמן שצמוד לקבוצה שונה מהיריב שלו שמנגן בצד השני.

הנה כמה דברים שלא בטוח ידעתם על לונדון:
32 רובעים מרכיבים את העיר ויוצרים שטח כולל של 1579 קילומטר רבוע שבו חיים כ7.5 מיליון תושבים. לתושב שמחפש קבוצת כדורגל לאהוד הסיפור לא יהיה קשה במיוחד כי בלונדון ממוקמות 18 קבוצות כדורגל מקצועניות,30 חצי מקצועניות ועוד 80 קבוצות חובבנים מה שהופך אותה לבירת כדורגל עולמית.ריבוי קבוצות באותה העיר הוא המתכון המושלם לריבוי של דרבים, קבוצות שמתחרות על אותו שטח בעיר או קבוצות עם אידיאולוגיה שונה יש בשפע.
דרבי לונדוני ? זה עניין שבשגרה, כמעט כל שבוע קבוצה אחת מלונדון מתחרה מול קבוצה אחרת מהעיר, אבל דרבים אמיתיים בעיר הם הדרבים של קבוצות מרובעים שכנים, ולפעמיים קבוצות שהמרחק בינהם הוא רק 6 קילומטרים כמו בדרבי הצפוני של לונדון.

מפת הקבוצות של לונדון

קבוצת הכדורגל ארסנל שהוקמה על ידי עובדי מפעל הנשק, והתחמושת רויאל ארסנל ב1886, שיחקה 27 שנים בדרום מזרח לונדון, ובינה לבין טוטנהאם לא הייתה שום יריבות מסוימת.
ב1910 כשהקבוצה נכנסה לבעיות כלכליות בגלל המיקום הגאוגרפי הבעייתי שלא הביא מספיק קהלים, הגיע המושיע בשם סר הנרי נוריס. הפתרון היחידי שעלה בדעתו של נוריס כדי שהקבוצה תהיה גם רווחית הוא להעביר אותה לצפון העיר.
בעונת 1913/1914 ארסנל השתכנה בביתה החדש: אצטדיון "הייבורי" שממוקם בשכונת הייבורי, רובע איזלינגטון, 6 קילומטרים מאצטדיון "וויט הארט ליין", האצטדיון של טוטנהאם הוטספר משנת 1899.שינוי המיקום של ארסנל לצפון העיר לא עבר חלק והיא נשרה לליגה השנייה.

"נאים השכנים בעינייך ?", כנראה שהתשובה לזה היא לא. אנשי טוטנהאם לא כל כך אהבו את הרעיון שקבוצה חדשה מגיעה לאיזור שלהם ומתחרה על אותם הקהלים.

היריבות התגברה ב1919 כאשר הוחלט על הגדלת הליגה מ20 קבוצות ל22. צ'לסי שסיימה במקום ה-19 בליגה הבכירה קיבלה את המקום הפנוי הראשון, והמקום השני היה אמור להנתן או לטוטנהאם שסיימה במקום ה20 בליגה הבכירה, או לוולבס או בארנסלי שסיימו במקומות 3-4 בליגה השנייה.
במקום זה החליטה הנהלת הליגה להקפיץ את ארסנל (שסיימה חמישית) מהליגה השנייה ,שהצטרפה למאבק על המקום בליגה הבכירה בטענה שהיא צריכה להיום שם בגלל "השירות הארוך לליגת הכדורגל" (ציטוט מפי נוריס,הבעלים).
המקרה הגביר את הכעס של אוהדי טוטנהאם כלפיי ארסנל ואף נטען שנוריס נתן שוחד ליו"ר מקבוצות אחרות כדי שיצביעו בעד ארסנל, אך הדבר מעולם לא הוכח.

מקימי שתי הקבוצות היו אנשים שונים לחלוטין, את ארסנל הקימו אנשים קשיי יום ממעמד הפועלים מדרום לונדון המבודד, ואת טוטנהאם הוטספר הקימו נערי בית ספר חובבי תרבות (השם הוטספר מיוחס להארי הוטספר, דמות מהמחזה "הנרי הרביעי" של שייקספיר) , ששיחקו קריקט ורצו להקים קבוצת כדורגל בשכונה בה גרו. את אותו השוני אפשר לראות גם בדרבי המוסיקלי בין שתי המועדונים.

הצד האדום

הלהקה שנהייתה לסקס פיסטולס, התחילה את הפעילות שלה ב1972 כששלושה חברים מהתיכון הקימו הרכב שמושפע מכל סצינת המוד שכבשה את אנגליה. רק ב1975 עם הצטרפותו של ג'ון ליידון (ג'וני רוטן) הלהקה עלתה לשלב אחר לגמריי.

הסקס פיסטולס

החברים שחיפשו סולן ערכו אודישנים בחנות הבגדים של המנהל שלהם, מלקולם מקלארן. אל החנות הגיע אדם עם שיער ירוק וסוודר מחורר, ששר את השיר " Eighteen"  של אליס קופר בתור הגיבן מנוטרדאם והתחיל לרקוד בצורה מוזרה. בזמן שחברי הלהקה נקרעו מצחוק, בפנים הם הרגישו שהם מצאו את האיש שיכול לבטא בשירה את המחשבות שלהם- ג'ון ליידון.

הלהקה החלה להופיע במועדונים קטנים ברחבי לונדון, כשהם לא יודעים לנגן וגם לא לכתוב שירים, מה שהראה לעולם שאפשר ליצר מוסיקה בתוך כדי תנועה ואתה לא חייב להיות בוגר של מוסד מוסיקאי כדי לעלות על הבמה. באותם שנים צמחה באנגליה תנועה חדשה, הפאנק אליה השתייכו חברי הסקס פיסטולס. התנועה שסלדה מכל דבר שנחשב שחלק מזרם מרכזי בחברה, השיגה את רוב תשומת הלב הציבורית שלה באמצעים לא שגרתיים ולא מקובלים או באמצעות מחאה חברתית, מה שהפך את הלהקה כאחד מסמלי התנועה. בעקבות ההשתיכות לתנועת הפאנק, המוסיקה שחברי הלהקה עשו כונתה גם היא פאנק- מוסיקה מלוכלכת ומהירה עם נגינה אחידה על הגיטרה, בלי סולואים, ותיפוף מהיר וחזק.

Sex Pistols – God Save The Queen

ג'ון ליידון שהיה הפרצוף של הלהקה, גדל במשפחה של מהגרים מאירלנד בשכונת פינסבורי פארק,ברובע איזלינגטון שבצפון לונדון.  את האהבה שלו לארסנל הוא קיבל על פי עיקרון פשוט שהוא בעצמו אמר בכמה ראיונות, "תמיד לתמוך במקומיים". "אם הייתי גדל בטוטנהאם הייתי נהיה אוהד של טוטנהאם, יש היום אנשים שגרים בכלל בקובנטרי והם אוהדים של ארסנל. אני שגדלתי בבית ממעמד הפועלים זה תמיד היה לתמוך במקומיים" אמר ליידון לפני כמה שבועות.

"תמיד לתמוך במקומיים"

הסקס פיטולס שהתפרקו ב1978 נחשבים עד היום בעיני רבים  לאחד מחלוצים של סגנון הפאנק. שבגלגולים המאוחרים שלו הביאו להקות כמו גרין דיי, אופספרינג ובלינק 182. עם הפירוק של הפיסטולס, עבר ליידון ללוס אנג'לס והקים את הלהקה החדשה שלוPIL  (Public image ltd) שמנגנת מוסיקת פוסט פאנק. לאחרונה אמר ליידון על הכדורגל האמריקאי שזה לא מרגיש כמו כדורגל אמיתי והכל זה עניין של למכור כמה שיותר חולצות.

 כמו כל אוהד של ארסנל גם ליידון מתוסכל בשנים האחרונות מחוסר ההצלחה של התותחנים להכניס תואר חדש לארון התארים שלהם. האשמה לדעתו  נופלת על מדיניות האי רכש של ארסן ואנגר: "אם אני אצא לסיבוב הופעות אני יודע שאני אצטרך לשים כסף על גלגלים חדשים. זה מה שצריך להיות גם עם הקבוצה, צריך שם גלגלים חדשים ואולי אפילו יקרים ונוצצים. השידרוג הוא הכרחי "

 השחקן האהוב על ג'ון ליידון בעונה הנוכחית הוא ג'ק ווילשר, הקשר הצעיר. שלפי דעתו של ליידון נתן הופעה פנטסטית במשחק הראשון מול ברצלונה בליגת האלופות. על בעיית ההגנה של הקבוצה אמר: "יש לנו כמה תותחנים עלובים שם בעורף, יש שם שחקנים שאי אפשר לבטא את השם שלהם". כשנשאל אם הוא מדבר על הבלם הצרפתי סבסטיאן סקילאצ'י ענה בחיוך "זה נשמע כמו מחלת עור".

 ליידון משתדל להגיע לכמה שיותר משחקים שהוא יכול, במיוחד לחשובים שבינהם. בפעם האחרונה הוא נצפה במשחק גמר הגביע מול ברמינגהאם (שבו ארסנל הפסידה 1:2) יושב ביציע הרגיל, "אני תמיד יושב עם ההמונים. אני עם האנשים הנכונים ולא אי שם בתאי הסלבס".

ליידון עם האנשים הנכונים מול ברמינגהאם

ג'ון ליידון על אצטדיון האמירויות

הצד הלבן-כחול

 סוף שנות ה-80, תחילת שנות ה-90 המועדונים באנגליה מתמלאים באקסטזי, מוסיקת דאנס וצבעים זרחניים- סצינת הרייב כובשת את האי הבריטי. על הסצינה הזאת גדלו ג'ימי ריינולס, סיימון טיילור וג'יימס ריגטון שלושת חברי להקת הקלקסונז שהביאו ב2006 את הניו רייב.

הקלקסונז

השלישייה הכירה בלונדון ועברה לגור ביחד באזור "ניו קרוס" שבדרום מזרח לונדון. אזור עם היסטוריה של סצינת מוסיקאים עשירה שכוללת את בלר, בלוק פארטי, וארט ברוט.

הסינגל הראשון של הלהקה, Gravitys Rainbow, יצא בשנת  2006 תחת חברת התקליטים העצמאית "אנגולר רקורדס". אותה חברת תקליטים שיצרה את המושג "ניו רייב" רק כדי לקדם את הופעות הלהקה. אותו סינגל גרם להתעניינות מצד סטיב למארק,שדרן ודיג'י מוערך באנגליה שקידם אותם והבקשות להופעות התחילו להגיע.

 הלהקה משלבת רוק אלטרנטיבי עם מקצבים אלקטרונים ושמה דגש גם על המראה שלה. היא זו שהחזירה את הבגדים עם הצבעים הזרחניים והסטייקלייטים של סצינת הרייב משנות ה-90 של מנצ'סטר בחזרה לאופנה. "זה פשוט בדיחה שיצא מכלל שליטה. כל הרעיון מאחורי ניו רייב היה רק לעצבן את המדיה שתדבר על משהו שלא באמת קיים, רק בשביל שישעשע אותנו", אמרו חברי הלהקה בשנת 2007.

 האלבום הראשון שלהם,Myths of the Near Future, שיצא ב2007 זיכה אותם בפרס מרקיורי ודורג במקום השני במצעד האלבומים הבריטי. בתוכו נכללו השירים:Golden Skans  והקאבר Its Not Over Yet ללהקת גרייס משנות -90, שהפכו ללהיטים מטורפים ברגע שיצאו. רגע הפריצה הגדול הגיע והלהקה התחילה לתת הופעות בפסטיבלים הגדולים.

Klaxons – It's Not Over Yet

3 שנים של הופעות מסביב לעולם והלהקה הוציאה את האלבום השני שלה ב2010, Surfing the Void. באלבום השני הלהקה זנחה קצת את "הניו רייב" והלכה לכיוונים יותר חדשים. רק הסינגל, Echoes, מזכיר בקצת את מה שחברי הלהקה עשתה באלבום הראשון, כשכל שאר האלבום נשמע לא עקבי עם נגיעות של פרוגרסיב מאטל. אומנם האלבום לא הצליח כמו הראשון אבל עדיין הצליח לספק להם עוד כמה חודשים של פרנסה עם סיבוב הופעות חדש.

Klaxons – Echoes

ג'יימס ריגטון (שירה והקלידים) נולד בעיר סטרטפורד-אפון-אבון, שבמחוז ווריקשייר (מערבית ללונדון), מהווה לאנטי תזה המושלמת מול הדברים של ג'ון ליידון שאמר "תמיד לתמוך במקומיים". במקום לאהוד קבוצות מקומיות הוא העדיף ללכת עם טוטנהאם שממוקמת במחוז אחר, ובעיר אחרת. הסיבה ? "בעיקרון זה בגלל אמא שלי. היא במקור מלונדון, אז אני לא חושב שהייתה לי בכלל בחירה. היא לקחה אותי למשחק הראשון שלי – משחק חוץ בקובנטרי. כשהיה לנו את גארי לינקר ופול גאסקוין. אחרי המשחק ההוא נקשרתי לקבוצה".

בגיל 12 ריגטון התחיל לשחק כדורגל בקבוצת הילדים של לסטר סיטי. הבעיה היחידה הייתה שהוא התעקש להגיע לאימונים של הקבוצה עם חולצה של טוטנהאם "הייתי שחקן דיי טוב וחלמתי שיקחו אותי לספרס. יום אחד אבא שלי אמר לי שאני צריך להפסיק ללבוש את החולצה של טוטנהאם לאימונים בגלל שזה כנראה מעצבן את המועדון. בראייה לאחור הוא צדק – אחרי כמה שבועות הם הפסיקו לתת לי לשחק."

גיימס ריגטון, "חלמתי שייקחו אותי לספרס"

גיימס ריגטון, "חלמתי שייקחו אותי לספרס"

אחד הרגעים המאושרים ביותר בחיי אוהד טוטנהאם בשנים האחרונות היה הניצחון 1:5 על היריבה השנואה ארסנל ב2008 בחצי גמר גביע הליגה, ניצחון שהגיע אחרי 9 שנים. ריגטון לא פספס את האירוע ובסיום אמר "כבר הרבה זמן שלא ניצחנו את ארסנל, ועכשיו לעשות את זה בכזה סטייל זה כמעט כמו ההרגשה בלזכות בפרס מרקורי !"

ריגטון כחבר להקה שהשם וכמה מהשירים שלה מגיעים מתוך יצירה ספרותית ממשיך את המורשת של טוטנהאם שהוקמה על ידי חובבי תרבות מהמעמד הבינוני."כשאני על הבמה אני מנסה לא לחשוב על כדורגל. אם פתאום תחשוב על ג'רמיין דפו מפספס איזה בעיטה אז אפשר להתבלבל ולשכוח את המילים של השיר".

אלו היו הציפיות של ג'יימס ריגטון בתחילת העונה מטוטנהאם:

"הדבר הכי חשוב לי זה שנגיע לשלב הבתים בליגת האלופות. מבחינת ליגה זה יהיה מצוין אם נגיע להיות שוב בין ארבע הראשונות, רק שזה יהיה נורא קשה העונה. השנה הזאת בכללל הולכת להיות פנטסטית. הכל יכול לקרות בה, ברצינות. אני יכול לראות אותנו מסיימים בין המקום הראשון לשישי. זה לא יפתיע אותי אם נזכה באליפות בסוף, זה יכול להיות חלומי".

 אז על שלב הבתים בליגת האלופות הוא יכול לעשות וי, אבל את חלום האליפות הוא יצטרך להשאיר לעונה הבאה. הספרס נמצאים כרגע במקום החמישי ואם הוא רוצה להמשיך לראות את הקבוצה שלו בצמרת הוא צריך לקוות שהיא קודם כל תנצח את השכנה ממול, ארסנל.

ג'יימס רינגטון על המאמן הארי ראדנפ, ועל מה עדיף פרס בריט או זכייה באלופות ?

 

מודעות פרסומת

5 תגובות

  1. כתיבה יפה ופוסט מעניין רק שגם הדרבי של צ'לסי-פולהאם הוא דרבי לונדוני לכל דבר

  2. אתה צודק אבל תכלס כרגע בפרמייר ליג הדרבי הלונדוני בין ארסנל וטונהאם הוא יותר חם

    1. כרגע יש עם זה בעיה קלה, כנראה עניינים של שרת. אני אבדוק את הנושא ובקרוב זה יחזור לעבוד.

      שמח שנהנת

  3. היי. אני בבלוג במקרה ומאוד הופתעתי לראות פוסט על להקת "sex pistols”.. אבא שלי מעריץ גדול של הלהקה וגם אני הייתי פעם.. עד שגדלתי יותר והכרתי סגנונות אחרים של המוזיקה המודרנית.. כיום מתייחסת אל הלהקה באופן חביב רק כיון שאבא אוהב.. לראות את התמונה של ה"סוליסט" הלהקה מעלה בי נוסטלגיות!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s