הארנבון מליברפול

"אני מתכנן לא למות, אבל אם אני אמות בסוף אני ארצה שזה יהיה בליברפול". ערים ברחבי הגלובוס הולידו לנו מותגים שונים, וליברפול היא ללא ספק אחת מהן. היא הביאה לנו את הביטלס ואת מועדון הכדורגל ליברפול. איאן מקאלך מלהקת אקו אנד דה באנימן שאחראי על הציטוט, יכול להזדהות עם לפחות אחד מהם.

אלון חמודות – אוגוסט 2023

מבחינה מוסיקלית העיר ליברפול מעלה לראש רק מחשבה אחת – הביטלס. כל להקה חדשה מהעיר נשאלת ישר על הביטלס והאם היא השפיעה עליהם. "אני הקשבתי לדברים אחרים: 'ולווט אנדרגראונד', דייוויד בואי, 'רוקסי מיוזיק', 'טוקינג הדס', ליאונרד כהן ו'הדורס'. הביטלס היו שם, והם היו נפלאים, אבל הם לא השפיעו בכלל על מה שאנחנו עשינו", אמר איאן מקאלך שנולד, גדל בליברפול ובשנת 1978 ביחד עם חבריו מהעיר הקים את להקת "אקו אנד דה באנימן".

הלהקה צמחה בסוף שנות השבעים בתקופה שבה מועדון מוסיקה בליברפול בשם "אריקס" הוביל את סצינת המוסיקה המקומית. המועדון היה הבמה ללהקות שצמחו בליברפול וניגנו את הז'אנר המוזיקלי המוביל של אותה תקופה, הפוסט פאנק – סגנון מוזיקלי שהתחיל באמצע שנות ה-70 ומאגד בתוכו את הלהקות שהוקמו אחרי דעיכת הפאנק כמו ג'וי דיוויז'ן, דה פול, ודה קיור. להקות אלה התאפיינו בסאונד קודר יותר ובמילים אישיות ומורכבות יותר מלהקות בתקופת הפאנק.

בשנת 1980 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון, Crocodiles. האלבום שופע במוסיקה קודרת ואפלה עם טקסטים מסתוריים של מקאלך, ולמרות שפנה לקהל שהיה מוכן למוסיקה מאתגרת הוא זכה בכל זאת להשמעות רבות ברדיו.

ב1983 הגיעה ההצלחה הגדולה של אקו אנד דה באנימן, עם האלבום השלישי Porcupine, שטיפס למקום השני במצעד המכירות הבריטי, כשהוא מקבל תשבוחות מהעיתונות על ההפקה האיכותית והלחנים המורכבים. הסינגל מתוך האלבום, “The Cutter", היה לשיר הראשון של הלהקה שהגיע לעשרת הגדולים בבריטניה.

האלבום הרביעי של הלהקה, Ocean Rain, שיצא ב-1984 זכה גם הוא לביקורות חיוביות והסינגל מתוכו “The Killing Moon" נכנס למצעד עשרת הגדולים ונחשב עד היום ללהיט מספר אחד של הלהקה. עד היום הוציאה הלהקה עוד 13 אלבומים שהצליחו להחזיק את הגחלת של הפוסט פאנק משנות ה-80.

בכל ראיון מקאלך משבח את העיר שממנה בא, "ליברפול זה כמו נסיכות בתוך אנגליה. זה לא מתקרב לשום עיר אחרת במדינה. זה דומה לאופן שבו ניו יורק שונה משאר ארה"ב. זה הופך את ליברפול לעיר קסומה."

"הרגשתי מוזר ללכת לאנפילד בתקופת הפאנק. היה לי שיער מוזר, ואני לא זוכר עוד מוסיקאים אחרים הולכים למשחקים. אבל כשתמיד שואלים אותי מי עיצב אותי, אני עונה אבא שלי וביל שאנקלי". ב-2006 אוהדי קבוצת הכדורגל ליברפול החליטו להפיק חידוש לשיר Ring Of Fire של ג'וני קאש שהיה להמנון הקבוצה בעונת 2005 שבסיומה היא זכתה בליגת האלופות. איאן מקאלך שעוד מילדות אוהד את הקבוצה האדומה מליברפול נענה מיד לבקשה ותרם את קולו.

איאן מקאלך מבקר באנפילד

לקראת סוף עונת 2010 כשליברפול הציגה יכולת חלשה והאוחז במושכות היה רפא בניטז, מקאלך שפך את זעמו על המאמן ואמר: "אני רוצה שהוא יילך. מבחינתי בניטז הוא כמו מנהל בית ספר שלא מכיר את התלמידים שלו מספיק טוב, אני חושב שהוא בבית ספר הלא נכון. זה כאילו הוא בא וחשב שהוא יכול לספוג את ההיסטוריה, התרבות והאופי של המועדון. אבל במקומות כמו באנפילד וליברפול יש ייחודיות – ואני לא חושב שהוא מבין את הייחודיות הזו".

אחד המהלכים היפים שעשה מקאלך למען הקבוצה היה באוקטובר 2010 כשהששתף בסרטון אוהדים שקראו לאיש העסקים האמריקאי, טום הייקס, למכור את המועדון. בסרטון מקאלך פונה להייקס ואומר "ליברפול היא כמו משפחה להרבה מאוד אנשים ואתה לא מפסיק לאנוס אותה בבת אחת במשך תקופה ארוכה".

סרטון המחאה של אוהדי ליברפול

ולסיום, בפסטיבל המוסיקה טי אין דה פארק ב-2008 הופיעו אקו אנד דה באנימן עם קאבר לשיר Walk On The Wild Side של לו ריד. הקהל קיבל את הקאבר עם שינויים קלים שמוקירים את העיר ליברפול ואת הקבוצה האדומה שלה.

Echo And The Bunnymen – Walk On The Wild Side

 

כתיבת תגובה